Rychlý kontakt
Automobilka Volvo Cars slaví 60 let sdílení svých znalostí z oblasti automobilové bezpečnosti otevřením veřejně dostupné digitální knihovny

Automobilka Volvo Cars slaví 60 let sdílení svých znalostí z oblasti automobilové bezpečnosti otevřením veřejně dostupné digitální knihovny

Společnost Volvo Cars vůbec poprvé v historii zpřístupňuje své znalosti v oblasti bezpečnosti jednoduše prostřednictvím centrální digitální knihovny, k jejímuž využívání vybízí v zájmu zajištění větší bezpečnosti na silnicích i zbytek automobilového průmyslu. Toto oznámení symbolizuje filozofii společnosti, jež usiluje o zvýšení bezpečnosti sdílením znalostí, které pomohou zachraňovat životy. Celý projekt přichází při příležitosti šedesátého výročí představení asi nejdůležitějšího vynálezu v historii automobilové bezpečnosti: tříbodového bezpečnostního pásu.

Odhaduje se, že tříbodový bezpečnostní pás, představený automobilkou Volvo Cars v roce 1959, zachránil po celém světě více než jeden milion lidských životů. A to nejen ve vozech Volvo, ale i v automobilech jiných značek, což je dáno rozhodnutím společnosti volně sdílet svůj patent v zájmu zlepšení bezpečnosti automobilové dopravy. Od té doby automobilka pokračuje v upřednostňování společenského pokroku před ryze finančním ziskem.

Na oslavu tohoto milníku společnost Volvo Cars spustila projekt E.V.A., jehož smyslem je podtrhnout její tradici ve sdílení, která jde za hranici patentů a fyzických produktů. Jedná se o iniciativu, která ztělesňuje a oslavuje 60 záslužných let sdílení výzkumů v oblasti bezpečnosti se zbytkem světa a jejímž cílem je současně poukázat na zásadní problém, kterým je nerovnost při vývoji bezpečnostních automobilových systémů.

Máme k dispozici údaje o desítkách tisíců reálných dopravních nehod, které nám pomáhají zajistit, aby byla naše auta co nejbezpečnější bez ohledu na to, k jaké dopravní situaci dojde,“ říká Lotta Jakobsson, profesorka a senior technická specialistka v centru bezpečnosti automobilky Volvo Cars. „To znamená, že jsou naše auta vyvíjena za účelem ochránit všechny lidi bez ohledu na pohlaví, výšku, tělesné proporce nebo hmotnost, a ne pouze osoby průměrné postavy, jakou mají běžné figuríny pro nárazové testy.

Projekt E.V.A. na základě dat z vlastních výzkumů společnosti Volvo Cars a několika dalších studií jasně ukazuje, že ženy jsou v případě autohavárie mnohem náchylnější ke zranění než muži. Rozdíly například v anatomii a síle krku mezi průměrným mužem a ženou znamenají, že u žen hrozí vyšší pravděpodobnost, že utrpí zranění krční páteře.

Na základě těchto studií a vlastních údajů o nárazech vytvořila automobilka Volvo Cars virtuální figuríny pro nárazové testy, které lépe odpovídají realitě těchto dopravních nehod, a současně vyvíjí bezpečnostní technologie, které pomáhají chránit muže i ženy rovnocenným způsobem. První technologií, která byla výsledkem tohoto přístupu, byl systém ochrany proti hyperflexi krční páteře (WHIPS), představený v roce 1998, která má svůj podíl i na unikátním vzhledu sedadel a opěrek hlav ve vozech Volvo.

Práci společnosti Volvo Cars na neustálém zvyšování bezpečnosti i nadále žene vpřed to, že na první místo klade sociální pokrok. Švédská automobilka nevyvíjí nové technologie pouze proto, aby vyhověla bezpečnostním standardům nebo povinným testům, ale protože na základě dat, která jsou výsledkem jejího vlastního výzkumu a intenzivní analýzy desítek tisíců reálných dopravních nehod, lépe chápe, v jakých oblastech je třeba bezpečnost dále zlepšovat.

V osmdesátých letech minulého století se společnost Volvo Cars začala soustředit na boční nárazy na základě toho, že z výsledků jejího výzkumu vyplynulo, že vzhledem ke krátké vzdálenosti mezi nárazem a příslušným cestujícím ve voze dochází v těchto případech často k závažným zraněním. Uvedené zjištění vedlo od devadesátých let minulého století k hned několika inovacím, jako jsou například systém komplexní ochrany v případě bočního nárazu (SIPS), boční airbagy a nafukovací clony. Všechny tyto inovace vycházející z výzkumů společnosti Volvo Cars nyní formují průmyslový standard.

V nedávné době vyšlo z výsledků výzkumu automobilky Volvo Cars najevo, že další velký problém představují zranění bederní páteře nebo spodní části zad, což se vztahuje na všechny bez ohledu na pohlaví nebo velikost. Další analýzy a studie provedené automobilkou Volvo se zaměřily na nebezpečí spojená se zraněními v důsledku neúmyslného sjetí ze silnice. Výsledkem je technologie, která byla poprvé představena pro Volvo XC90 a nyní je součástí všech vozů švédské automobilky postavených na platformě SPA. Jedná se o sedáky pohlcující energii nárazu, jejichž bezpečnostní výhody dalece překračují povinné požadavky, které musejí výrobci automobilů splňovat.

« Zpět na novinky30.10.2019, zdroj: Volvo
Newsletter